
www.memo98.sk

MONITORING OF RUSSIAN TV CHANNELS
2016

Bratislava, 10 January 2017 - Russian channels continue to deceive their viewers, according to a
monitoring report.

The state-controlled channels - First Channel and Russia 1 - as well as NTV, controlled by the state-
owned company Gazprom Media Holding, continue to offer their viewers extremely limited range of
views and opinions. They concentrate on President Putin and his cabinet. The Russian narratives
include accusations against the US and EU, a research done in September and October by MEMO
98, a Slovak monitoring group, in cooperation with Internews Ukraine, shows.

The monitoring revealed that the main Russian channels continue to be used as instruments of
propaganda. The state channels invariably offer only the official position and neglect to air any
independent and alternative views or critical reporting challenging the performance or views of the
authorities. This is a long-term trend identified also in the previous monitoring periods in 2015 and
2016.

RBK also focused its coverage on the Russian authorities, especially the incumbent president, but its
coverage of authorities was more neutral compared to the state-controlled TV channels. While Dozhd
also provided a significant portion of its coverage to the authorities, in contrast with the state-
controlled TV channels as well as with NTV and RBK, its coverage was more diverse and included
also critical views. Russia Today focused primarily on institutions and affairs outside of Russia,
presenting them overall in a very negative light.

As for the coverage of topics, First channel, Russia 1 and NTV focused their news coverage mainly
on politics and foreign affairs. By contrast, the second most featured topic in RBK and Dozhd was
business and economy, followed by foreign affairs. As for the coverage of topics on Russia Today,
foreign affairs clearly dominated the news broadcasts. While the First channel, Russia 1, NTV and
Russia Today concentrated their coverage on the conflict  in Syria,  RBK and Dozhd gave more
coverage to the Russian economy. Apart from the Russia Today, all monitored TV channels also
provided extensive coverage of the 2016 parliamentary elections in Russia.

full-report-in-english

final-results 

 

https://memo98.sk/uploads/content_galleries/source/memo/russia/2016-monitoring/full-report-in-english.pdf
https://memo98.sk/uploads/content_galleries/source/memo/russia/2016-monitoring/final-results-2016.pdf

