Predbezna sprava o prezentacii srbskej
politickej scéeny v mediach (28. august - 18.
september 2000)

Uverejnené 20. septembra 2000

Agentura Media Works rozvija nezavisly a nadstranicky projekt systematického monitorovania
medidlnej prezentécie prezidentskych a parlamentnych volieb vo FR] naplanovanych na 24.
septembra 2000. Vysledky projektu nemaju sluzit na zvyhodnovanie jednotlivych kandidatov alebo
politickych stran. S vyuzitim presnej a rigoréznej metodiky sa Media Works usiluje zistit, ¢i média
poskytuju objektivne a vyvazené informacie o udalostiach spojenych s bliziacimi sa prezidentskymi
volbami, na zdklade ktorych by obcania Srbska mohli robit kvalifikované a informované volebné
rozhodnutia.

Z&kladna uloha masovokomunikacnych prostriedkov pri poskytovani informécii, ktoré obcCania
potrebuju na uskutocnovanie informovanych rozhodnuti, sa najvyraznejsie prejavuje v case volieb.
Lludia sa pri volebnom rozhodovani casto riadia tym, ¢o sa dozvedia z masovokomunikacnych
prostriedkov. Informacie poskytované médiami zohravaju vyznamnu tlohu pri rozvrstveni volicskej
zakladne. Vyvazenost a nadstranickost medidlnej prezentécie politickych strén, kandidatov a udalosti
tvori doleziti sucast ,rovného ihriska“, ktoré je conditio sine qua non skutocne slobodnych volieb. Aj
ked, ze poskytovanie zodpovednych a pravdivych informécii by malo byt samozrejmostou u vSetkych
médii, tato poziadavka sa tyka najma Statnych masovokomunikacnych prostriedkov, ktoré su
financované z penazi danovych poplatnikov.

Této sprava sa tyka monitorovania médii, ktoré sa uskutocnil od 29. augusta do 18. septembra 2000
a boli pri nom vyuzité kvantitativne a kvalitativne analytické metdédy. Pomocou kvantitativnej analyzy
sa zistoval priestor venovany vysielaniu suvisiacemu s volbami. Predmetom monitorovania bola
Statna televizia, jedna sukromnej televizia, Styri miestne televizne kandly a Styri denniky

s celostatnou posobnostou. Cielom kvalitativnej analyzy bolo zistit, ¢i bol obsah informacii o
politickych strandch a kandidatoch pozitivny alebo negativny.

Po troch tyZzdiioch monitorovania spravodajskych relacii televiznych stanic RST, Studio B, TV
Kragujevac, TV Kraljevo, TV BK, TV5 Nis a dennikov Blic, Glas, Vechernje novosti a Politika agentira
Media Works zistila velké rozdiely v charaktere sprav pontkanych jednotlivymi médiami ako aj

v sposobe, akym boli vyznamné politické subjekty vykreslované. Toto je prva zo sprav, ktoré bude
Media Works pravidelne uverejnovat pocas septembrovych volieb ako aj po ich skonceni.

e 70% c¢asu venovaného politickym udalostiam v spravodajstve RTS patrilo prezidentovi
MiloSeviCovi, vlade a koalicii SPS-JUL. Stranam, ktoré nie su sucastou vladnej koalicie, patrilo
9% politického spravodajstva. Statna televizia zobrazovala su¢asného prezidenta, vladu a
vladnu koaliciu v pozitivnom svetle, zatial ¢o Demokraticka opozicia Srbska a jej kandidat V.
Kostunica boli vykresleni vylucne negativne. RTS taktiez neposkytla priestor opozi¢nym
nazorom.

« Studio B a TV BK boli vo svojej podpore prezidentovi MiloSeviCovi, vlade a koalicii SPS-JUL tiez
dosledné jednak z hladiska poskytnutého spravodajského priestoru ako aj spé6sobu podavania
informacii, ktory bol prevazne pozitivny.

e TV Kragujevac, TV Krajevo a TV NIS pontkali svojim divakom odliSny obraz, lebo poskytli viac

www.memo98.sk



priestoru informdaciam o aktivitdch opozi¢nych stran a kandidata Demokratickej opozicie
Srbska V. Kostunicu. Aj charakter spravodajstva bol zvacsa neutralny alebo pozitivny. Na
druhej strane Clenovia koalicie SPS-JUL, prezident Milosevic a vlada boli vykreslovany
prevazne negativne.

e Monitorované tlacené média ponukali nazorovi roznorodost. Kym Statne noviny Politika a
Vecernje novosti boli jednoznacne a otvorene na strane sucasného prezidenta a vladnej
koalicie SPS-JUL, Blic a Glas podporovali Demokraticku opoziciu Srbska a jej prezidentského
kandidata V. Kostunica.

LEGISLATIVNO REGULACNY RAMEC MEDIi

Clanok 46 srbskej tistavy zaru¢uje obéanom Srbska pravo na presné informécie. Ostatné srbské
zdkony upravujuce televizne a rozhlasové vysielanie zavazuju média k poskytovaniu vyvazenych a
presnych informacii. Okrem toho najzékladnejSie medzindrodné normy platné v oblasti ludskych prav
a obcianskych slobdd jako aj profesionalnej novinarskej etiky vyzdvihuju slobodnt a nezavislu tlac,
ktora poskytuje vyvazené, nestranné a presné informacie.

Elektronické média

Statna televizna stanica RTS mé pokrytie takmer v celom Srbsku. Otvorene vyzdvihuje priaznivcov
uradujuceho prezidenta a vlady, pricom vo vSeobecnosti ignoruje akékolvek opozi¢né néazory.
Néklonnost k prezidentovi Milo$evi¢ovi, vldde a vladnym sildm je zrejmé z diZky trvania a
charakteru prezentacie, ktory im tato televizia v hlavnych spravach venovala. RTS odvysielala
vyhldsenia vodcov Demokratickej opozicie Srbska, v ktorych sa negativne vyjadrovali o vladnucej
koalicii, ako aj informaciu o neschopnosti DOS a SPO dosiahnut dohodu. Na rozdiel od
vyCerpavajucej prezentécie koalicie SPS-JUL, tato celostatna televizia vobec neinformovala o
volebnej kampani DOS a jej kandidatovi Kostunicovi. Venovala mu iba prispevky, v ktorych sa
objavoval v negativnom kontexte (incidenty na zhromazdeniach alebo zdbery na malé hlaciky
priaznivcov, atd.). Na druhej strane vladne sily boli vykreslované v pozitivnom kontexte uspesne;j
obnovy krajiny po bombardovani (vystavba 10 000 bytov), zdravotnych a socialnych reforiem alebo
prosperujuceho polnohospodarstva. V sledovanom obdobi poskytla RTS 70% (13 hod. 44 min.) svojho
politického spravodajstva vylucne prezidentovi MiloSevicovi, vlade a koalicii SPS-JUL, ktorych
vykreslovala v prevazne pozitivnom a neutralnom svetle. Pre porovnanie, ¢lenovia DOS ziskali iba
5% c¢asu a informdcie o nich boli prevazne negativne. Z celkového ¢asu sa ¢lenom koalicie SPS-JUL
uslo 9 hodin a 15 minut, prezidentovi MiloSevic¢ovi 2 hod., 16 min. a vlade 2 hod. a 6 min
spravodajského priestoru. Kandidat DOS V. Kostunica ziskal iba 30 min. negativnych alebo
neutralnych informécii.

Studio B, miestna televizna stanica so sidlom v Belehrade, venovala 36% svojho spravodajstva

v hlavnom vysielacom Case informdacidm o priaznivcoch prezidenta MiloSevica, vlade a koalicii SPS-
JUL. Néklonnost k tymto politickym subjektom nebola az taka vyrazna jako v pripade RTS, no
napriek tomu boli vykreslované iba v pozitivnom alebo neutralnom svetle. Demokratickej opozicii
Srbska bolo venovanych 21% zvacSa neutralnych alebo negativnych informacii. Politické zafarbenie
tejto televiznej stanice jasne vypoveda o favorizovani SRS (17% celkového casu) a jej prezidentského
kandidata T. Nikoli¢a, ktorému bolo venovanych 22 min. zvac$a neutralnych alebo pozitivnych
informécii.

TV BK je sukromna televizna stanica, ktorej signal pokryva oblast hlavného mesta, ale aj dalSich
srbskych regidonov. Politické spravodajstvo tejto televiznej stanice sa vyrazne priklanalo na stranu
SPS-JUL, sucasného prezidenta a vlady. Takmer 100% celkového Casu venovala tato televizia

www.memo98.sk



informovaniu o aktivitdch vlddnucich sil a prakticky ignorovala opozi¢né nazory. Clenom strany JUL
(najmé vSak jej vodcovi Markovic¢ovi) boli venované takmer 2 hodiny vylu¢ne pozitivnych informacii.
Pre porovnanie, V. Kostunica ,bodoval” na TV BK iba 4. sekundy.

Na rozdiel od predchéadzajucich televiznych stanic miestna televizia TV Kraljevo poskytla takmer dve
tretiny (67%) svojho hlavného politického spravodajstva pozitivnym alebo neutralnym informaciam o
Demokratickej opozicii Srbska. Na druhej strane clenom koalicie SPS-JUL, uradujicemu prezidentovi
a vlade venovala len 17% zvacsa neutralnych alebo negativnych informacii. Sic¢asny prezident ziskal
takmer 17 min. zvacSa neutralnych alebo negativnych informacii, kym V. Kostunicovi sa dostalo 31
minut zvacsa neutralnych alebo pozitivnych informacii.

TV Kragujevac je dalSou televiznou stanicou s miestnym dosahom. Tato televizia venovala 82%
vSetkym opozi¢nym stranam. Politické zafarbenie tejto televizie sved¢i o jej jasnej naklonnosti k
strandm Koalicija Zajedno a SPO, o ktorych prindsala zvacsa neutralne alebo pozitivne informéacie.
Naproti tomu prezident MiloSevi¢ ziskal iba 3% politického spravodajstva, pricom informdcie o niom
boli prevazne neutralne alebo negativne. Spomedzi prezidentskych kandidatov tato televizia
podporovala V. Mihailovica, ktorému venovala 38 minut prevazne neutralnych alebo pozitivnych
informécii.

TV Nis, miestna televizna stanica v meste Nis, venovala 33% svojho politického spravodajstva
informovaniu o aktivitdch Demokratickej opozicie Srbska, ktord vykreslovala najma neutralne alebo
pozitivne. Najviac ¢asu (takmer 43 min.) venovala neutralnym alebo pozitivnym informéaciam o V.
Kostunicovi. Naproti tomu koalicia SPS-JUL, Gradujuci prezident a vlada ziskali 28% z celkového
casu v podobe kritickych alebo neutralnych zmienok. Prezident MiloSevic ziskal 22 mintt a bol
zobrazovany prevazne negativne alebo neutralne.

Tlacené média

Tlacené média (pokial nie su financované Statom) nemaju povinnost informovat neutralne.
Z monitorovanych médii sa vsak iba Blic a Glas pokusili priniest svojim Citatelom vyvazené
informacie.

Glas poskytol 33% priestoru Demokratickej opozicii Srbska s najvaésim poc¢tom neutralnych
informécii. Koalicii SPS-JUL, prezidentovi MiloSevicovi a vlade sa uslo 32% pricom kritike zo strany
tohoto dennika boli podrobeni najma ¢lenovia SPS-JUL. Viac priestoru dostal V. Kostunica, ktory bol
vykresleny najméa v neutralnom svetle, kym tradujicemu prezidentovi sa uslo menej priestoru a viac
kritickych poznamok.

Naproti tomu Statne tlacené média maju povinnost zostat nestranné. Monitorovanie dennikov
Politika a VecCernje Novosti, dvoch Statom financovanych dennikov, dokazalo, Ze si tuto povinnost
nesplnili.

Politika venovala takmer tri Stvrtiny svojho politicky relevantného priestoru (72%) pozitivnej alebo
neutralnej prezentdcii koalicie SPS-JUL, prezidentova MiloSevi¢a a vlady. Na druhej strane,
Demokratickej opozicii Srbska bolo venovanych len 5% v prevaznej miere negativnych informacii z
celkového politického priestoru. Politické zafarbenie tohoto dennika ukazalo jeho jasnu a otvorentu
podporu prezidentovi MiloSevicovi, ktorému noviny poskytli najvacsi priestor zo vSetkych
prezidentskych kandidatov, pricom informdacie o nom mali vylu¢ne pozitivny charakter. Naopak V.
Kostunicovi boli venované iba negativne zmienky.

Vecernje novosti tiez venovali 72% svojho priestoru prezidentovi Milosevicovi, vlade a koalicii SPS-

www.memo98.sk



JUL, pri¢om vSetci boli vykresleni iba neutralne alebo pozitivne. Okrem toho, ze dennik zo vSetkych
prezidentskych kandidatov venoval najvacsi priestor prezidentovi MiloSevicovi, jeho prezentécia bola
vylucne pozitivna. Naproti tomu, Demokraticka opozicia Srbska ziskala iba 6% priestoru a bola

vykreslend v prevazne negativnom alebo neutralnom svetle. Prezidentsky kandidat V. Kostunica bol
zvacsSa vykreslovany negativne alebo neutralne.

www.memo98.sk



