Report 6

SPRAVA O PREZENTACII SLOVENSKE] POLITICKE] SCENY V MEDIACH
Sprava ¢. 6: obdobie do 18. septembra 1998

Uverejnené 22. septembra 1998

Projekt MEMO 98 je nezavislou a nadstranickou iniciativou -bol zorganizovany Helsinskym
obc¢ianskym zhromazdenim a Zdruzenim na podporu lokalnej demokracie za uc¢elom systematického
sledovania medialnej prezentacie volieb do Narodnej rady Slovenskej republiky, napldnovanych na
25. a 26. septembra 1998. Zistenia MEMO 98 nemaju sluzit na podporu niektorého kandidata alebo
politickej strany. Dodrziavanim presne stanovenych a prisnych metdd sa MEMO usiluje poskytovat
informécie, ktoré slovenskej verejnosti pomozu dozvediet sa skutocnosti, ktoré su nevyhnutné pri
spravnom rozhodovani sa.

MEMO 98 monitoruje dve hlavné televizne a dve hlavné rozhlasové stanice uz desat tyzdnov.
Rovnako sme po dobu takmer deviatich tyzdiiov monitorovali pat najvyznamnejsich dennikov.
Vysledky ndSho monitoringu su pristupné na internetovskej stranke MEMO 98 na adrese: http://
www.memo98.sk

K dnesnému dnu mame k dispozicii vysledky monitoringu elektronickych médii za obdobie Sest a pol
tyzdna, ktoré skoncilo dvadsiatym Siestym augustom, ¢ize oficidlnym zaciatkom volebnej kampane. K
dispozicii méame aj vysledky za obdobie 24 dni od zaciatku oficidlnej volebnej kampane. Vysledky
nasho monitoringu naznacuju, Ze trendy, ktoré sa objavovali v obdobi pred oficidlnym zaciatkom
volebnej kampane, pretrvavaju.

Pocas uplynulych dvoch tyzdnoch ovladli média rozpory obklopujice nezrovnalosti okolo
vlastnickych prav na péde TV Markiza. I ked tieto udalosti nepochybne zohrali vyznamnu ulohu v
oblasti postavenia médii v predvolebnom obdobi, monitorovacie aktivity MEMO 98 sa od zaciatku
obmedzuju na sledovanie vec¢ernych sprav TV Markiza, STV, Radia Twist a Slovenského rozhlasu. V
naSich vysledkoch su preto zahrnuté iba tieto spravodajské relacie.

MEMO 98 bude pokracovat v monitorovani médii aj pocas volieb a po ich skonceni. Ak vSak nepride
k vynimocnym udalostiam, ktoré by si vyzadovali osobitnd spravu, predkladdme vam posledné
vysledky do zaciatku volieb.

NAJDOLEZITE]JSIE POSTREHY

Vysledky monitoringu v poslednych tyzdinoch pred volbami odhaluju pretrvavajice a znepokojujice
problémy v spravodajskom pokryti politickych udalosti, najma zo strany STV. Vzniknutd situacia
stazuje obCanom Slovenskej republiky pristup k presnym a nezaujatym informaciam, ktoré su
nevyhnutné pre kvalifikované rozhodovanie sa pri volebnom akte. Spésob, akym STV sprostredkuva
spravy slovenskému divakovi, je mimoriadne nezodpovedny.

e Pocas ostatnych 12 dni poskytla STV ovela viac spravodajského priestoru sucasnej vlade a
HzDS ako opozi¢nym strandm. Jedinou vynimkou bol rozsiahly priestor, ktory STV venovala
KDH medzi 14. A 18. septembrom. KDH tu bolo predstavené v mimoriadne negativnom svetle.

» Napriek nezvycajnosti skrateného patdnového obdobia monitoringu v minulom tyzdni STV pred

www.memo98.sk



zacCiatkom volebnej kampane ako aj po jej zaciatku sustavne poskytovala viac spravodajského
casu HzDS a vlade. Stustavne tiez vysielala prispevky vyzdvihujuce vladu a HzDS, pricom
opozicné subjekty boli vykreslované vylu¢ne v negativnom svetle.

e TV Markiza za ostatnych 12 dni ponukla ovela viac ¢asu opozicnym stranam ako vlade a HzDS.

» TV Markiza vo vSeobecnosti prezentovala HZDS v negativnhom svetle. Prezentdcia vlady bola
skor negativna ako pozitivna. Tato televizia vo vSeobecnosti vykreslovala opozi¢né strany
pozitivne alebo neutralne.

» NajznepokojujucejSim zistenim MEMO 98 za posledné tyzdne, rovnako ako v predoslom
obdobi, je skutocnost, ze STV v Struktire niektorych sprav sustavne nedéava priestor druhej
strane nazorového spektra. STV ako verejnopravna institicia tplne zlyhala v plneni svolich
zavazkov k slovenskej verejnosti , pretoze namiesto objektivneho spravodajstva jej poskytuje
zaujaté a skreslené informadcie, ktoré slizia zaujmom vladnucich sil a nehanebne utoci na
vSetky aktivity opozicie.

TELEVIZIA

Vysledky monitorovania STV a televizie Markiza v obdobi pred zaciatkom oficidlnej volebnej
kampane ako aj od jej zaciatku 26.augusta jasne a presvedcivo dokazuju, ze STV ako verejnopravna
inStitlcia je zneuzivana na stranicke ciele. Nevyvazenost, skreslovanie a dezinformadcie sa pre STV
stali normou. Od zaciatku posobenia projektu MEMO 98 STV ponika omnoho viac vysielacieho
spravodajského casu vlade a vladnej koalicii, ako Markiza. Naopak Markiza zasa priniesla
neporovnatelne viac sprav o SDK, SDI' a SOP, ako STV. EsSte dolezitejSim faktorom, nez mnozstvo
vysielacieho casu, je spésob, akym st vyznamné politické strany a vladne aktivity prezentované.

o STV ststavne vykreslovala vladu a HZDS v pozitivnom svetle, zatial ¢o zvacsa SDK, SOP, SMK
a SDI. boli stavané do negativneho alebo neutralneho svetla. Markiza prevazne prinasala
negativne alebo neutrdlne spravodajské pokrytie vlady. Obraz HZDS, ktory prezentovala
Markiza, bol omnoho Castejsie negativny ako pozitivny. Pozitivny obraz SDK, SOP a SDL sa stal
na Markize normou.

Pretrvava vsak stav rozdielnej vyvazenosti v rdmci kazdého spravodajského bloku na tychto
televiznych staniciach. Pocas uplynulych dvanastich dni TV Markiza odvysielala niekolko
spravodajskych blokov, ktoré neinformovali o skutoCnosti vycerpavajiuco. Tento trend ma vsak trvale
vyraznejSiu podobu na verejnopravnej STV.

V ostatnom monitorovacom obdobi TV Markiza odvysielala niekolko spravodajskych blokov, ktoré
posobili nevyvazene, resp. nepresne:

Mediélne efekty spravodajstva TV Markiza kulminovali diia 16. 9. v stvislosti so zndmou kauzou seba
samej. Bezné spravodajstvo bolo nahradené informaciami o momentdalnej situacii vo vnutri I pred
budovou TV Markiza. Kamera pritom snimala aj zhromazdenie obCanov, ktoré malo vyrazne politicky
charakter. Vystupovali na nom hlavne lidri opozi¢nych politickych stran obvinujtci vlddnuce hnutie.
Vzhladom na to, Ze licen¢nda rada uz v tejto veci rozhodla, nebudeme tento pripad dalej komentovat.

Za medialny efekt mozno oznacit tiez spravu, ktora informovala o vystave bust osobnosti, ktoré sa
najviac pricinili o rozvoj SR. V prispevku odzneli recnicke otazky na adresu Ministerstva kultury,
ktoré podla nas mali byt adresované priamo zastupcom Ministerstva.

Pocas uplynulych 12 tyzdiiov nds monitorovaci tim opat zaznamenal velké mnozstvo prikladov na
nevyvazené a zavadzajuce informdcie na STV. Poc¢as prvych tyzdiiov monitoringu sme v
spravodajstve STV odhalili urcité tendencie, ktoré sa v nasledujicich tyzdnoch opakovali a oCividne

www.memo98.sk



tvoria beznu sucast verejnopravneho vysielania na Slovensku. Medzi uvedené tendencie patria:
nevyvazené spravodajstvo, zaujaté a nelplné informécie, ako aj tzv. “medialne efekty”, ktoré sme
uviedli v predchadzajicich spravach. Ostatnych 12 dni monitorovania prinieslo niekolko novych
prikladov:

Mediélne efekty sa v Novindch STV objavovali denne, najma v prispevkoch s nazvami Pozndmka,
Komentdr tyzdna, Bez komentdra a Vnitropoliticky komentdr. Pretoze vSetky tieto prispevky boli
zamerané negativne proti niektorému subjektu pokusime sa ich podla toho aj zatriedit.

Ohrozenie SR Zapadom a medzinarodnymi organizaciami
Obvinenia tohoto typu sa v uplynulom obdobi vyskytovali vo zvySenej miere.

8. 9. bol takmer trojminutovy prispevok venovany B. Schmognerovej. Zjavnym cielom prispevku bolo
obvinenie zo spojenia s KDH, no verbalny komentar rétorikou 50. rokov o.i. nepriamo naznacil
spojenie B. Schmognerovej s americkymi Specialnymi sluzbami.

11. 9. Komentdar tyzdna redaktora Kapustu sa spociatku zameral na nepodlozené obvinovanie
opozicie a obcianskych aktivit, vratane MEMO ’'98. V zavere vsak prekvapujiico obvinil Zapad
takymto prevolanim: ”... som presvedceny, Ze nds ndrod odold aj coraz ztfalejsim, teda aj
agresivnejsim pokusom zahrani¢nych ekonomickopolitickych kruhov vychylit Slovensko zo
samostatnej cesty.”

Ten isty den, v prispevku Bez komentdra sa opét objavili vynatky z mesiac starej diskusnej relacie
Kroky, kde poslankyna za HZDS Belohorska a minister vnutra Kraj¢i obvinili ob¢ianske aktivity z
kolaboracie zo Zapadom.

12. 9. Vnutropoliticky komentdr namiereny proti SDK, MK a P. Ruskovi vyustil do obvinenia, ze
opozicia i TV Markiza su ovladané blizsie neurcenymi kruhmi zo Zapadu.

12. 9. v Zahranic¢nopolitickom komentdri redaktor celkom vazne tvrdil, Ze ak volici sa vo volbdch
rozhodnu v prospech HZDS, zahranicie ich vyhldsi za neplatné.

Kauza TV Markiza v spravodajstve STV

Uz 7. 9. zverejnila STV anonymny list, ktory udajne zaslali niektori pracovnici TV Markiza priamo
redaktorovi Kapustovi. Nevieme si vysvetlit, Co hladd anonymny list v spravodajskej relacii
verejnopravnej TV.

Potom sa utoky a obvinenia proti TV Markiza objavovali skoro kazdy den a stale sa stupnovali --
hlavne v Case, ked kauza Markiza vrcholila -- ako zvy¢ajne, bez vyjadrenia osob, proti ktorym boli
smerovane.

Iné medialne efekty v STV

Zaujalo nas obvinenie externej spolupracovnicky TV Markiza a kandidatky Nezavislej iniciativy
Vincourekovej, ktoré sa objavilo v STV, o ucelovom zostrihu dvoch réznych zdznamov z mitingov
HZDS. Opakovane sme v nasich spravach upozornovali, ze STV bezne pouziva techniku ucelovych
zostrihov na diskreditaciu kohokolvek.

Bohuzial, opatovne musime konstatovat, ze v sledovanom obdobi sa vnutropolitické spravy
spravodajskych relédcii STV skoro vyhradne koncentrovali na oCieriiovanie opozicie.

Napr. 7. 9. bol primétor Banskej Bystrice a zaroven jeden z lidrov SOP, Presperin obvineny zo

www.memo98.sk



spojenia s podsvetim v suvislosti s obchodom s nehnutelnostami, no nedostal moznost sa obhajovat.
Obvinenia sa zopakovali 13. 9.

Rovnako, primator Bratislavy Kresanek bol v dinoch 9. 9. a 13. 9. obvineny z protekcnych predajov
majetku mesta a nemal moznost sa k zalezitosti vyjadrit.

17. 7. sa rozbehla kauza tdajnych Pokynov KDH na zéklade neovereného dokumentu, ktory mal
charakter poplasnej spravy. Reakcia predsedu KDH Carnogurského bola zverejnena aZ nasledujuici
defi, no zarovet bol obvineneny, spolu s podpredsedom KDH Simkom, z nelegélnych obchodov

» Po takmer desiatich tyzdiioch monitorovania Styroch klac¢ovych elektronickych médii, z toho
dvoch verejnopravnych a dvoch nezavislych, MEMO 98 opatovne poukazuje na problém
zneuzitia obCianskych prostriedkov pri snahéach, ktoré sa zdaju byt pokusom o presadzovanie
uzkych stranickych zaujmov. Da sa povedat, ze ob¢ania, ktori sa spoliehaju na pomoc STV pri
rozhodovani koho v septembri volit, st nezodpovedne zavadzani.

ROZHLAS

Pocas trinastich dni monitoringu, od 9. do 19. Septembra 1998, Slovensky rozhlas venoval vlade viac
spravodajského priestoru ako ktorejkolvek politickej strane. Pocas oficidlnej volebnej kampane sa
obmedzil priestor venovany vSetkym politickym strandm vratane vladnej koalicie. Slovensky rozhlas
vSak napriek tomu vykresluje vladnu koaliciu a HzDS ovela CastejSie pozitivne ako negativne.
Informécie o opozicii boli pozitivne, neutralne a negativne. Radio Twist prinieslo v ostatnom obdobi
ovela viac sprav o opozicii ako o vlade a HzDS. Zobrazovanie jednotlivych politickych subjektov bolo
pozitivne, neutrdlne a negativne, priCom opozi¢né subjekty boli vykreslované skor pozitivne ako
negativne. V celom obdobi pred volebnou kampanou ako aj po oficidlnom zaciatku volebnej kampane
venovalo Radio Twist viac priestoru vSetkym opozicnym strandm dokopy ako vlade a HzDS, pricom
vSetky subjekty boli vykreslené pozitivne, negativne alebo neutralne.

TLAC

MEMO 98 dalej monitoruje pat najvyznamnejsich dennikov. Prilozené udaje naznacuju, ze Styri z
monitorovanych dennikov maju tendenciu vykreslovat vladu a HZDS v negativnom svetle. Slovenskd
republika sa vyznacuje silnou provladnou orientaciou a je trvale naklonena HZDS.

ZAVER

Nase zavery, podlozené podrobnymi idajmi z 6smich tyzdnov, zostdvaju nezmenené. STV si opatovne
vyzaduje zvlastnu zmienku, kedze neposkytuje slovenskym obcanom vo svojom spravodajstve nazory
druhej strany a ststavne uprednostiiuje isté stranicke zaujmy, ¢im nespiia svoje poslanie
verejnopravnej institucie.

V prilohe prindSame grafické zobrazenie priestoru, ktory vyznamnym politickym stranam poskytli
jednotlivé monitorované média. Sucastou prilohy su tiez grafy ilustrujice tendenciu danych médii
vykreslovat tieto politické strany v pozitivnom alebo negativnom svetle.

Uvedené udaje su podlozené monitoringom za poslednych dvanast dni a sicasne v podobe
porovnavacich grafov zobrazujucich tendencie v poskytovani spravodajského priestoru pred
oficidlnym zaciatkom volebnej kampane ako aj od 26. augusta, oficidlneho zaciatku volebne;j
kampane.

www.memo98.sk



